måndag 10 september 2012

Dag 3, Söndag 9/9

Tevsjön

Turen utgick från Tevsjöns parkering norr om Ljusnedal vilket vi tyckte passade bra eftersom detta var sista dagen och det var på vägen hem.

Först gick vi genom tall- och björkskog och vi följde Tevsjöns västra sida, delvis på spång.

Sen kom vi till en liten stuga och grillplats samt en liten bro över sjön. Här spanade vi efter bäver men såg ingen.

Lite längre fram såg vi en lämning efter en gammal kolmila och ännu längre fram kom vi till Tevån där det forsade på bra. Vi gick över en bro och hittade en mysig rastplats vid vattenfallet där vi fikade.

Sen gick vi tillbaka över bron och fortsatte vandringen uppströms på andra sidan. Stigen gick längs med det forsande vattnet och det var så fint. Massa grönaktiga skivor av torsklav lyste så fint i mossan.

Efter ett tag lämnade stigen Tevån och vi kom fram till en korsning med en sägen om Sömolavadet och det är som Hampus säger at sägner slutar alltid olyckligt och sagor slutar alltid lyckligt....

Vi gick en avstickare och tittade på en gammal kalkugn som var från 1800-talet, riktigt häftigt att så mycket står kvar. Vi var även och tittade på en mycket brant gammal potatisåker men det såg mest ut som en igenväxt slänt.

Efter en bra bits vandring kom vi ner till Tevsjön igen och vi stannade vid en eldstad och vindskydd och fikade innan vi kom tillbaka till parkeringen.

Resans sista vandring var ett faktum och vi har redan börjat planera för nästa års fjällvandring för oj vad mysigt och rofyllt det är att vandra omkring så här.

Innan vi åkte hem till Bollnäs igen stannade vi till på Västra Medelpads Brukshundklubb där Marie var och höll i en aktivitetsdag. Oj, vilket ställe!! Fina planer med utsikt över Ljusnedalssjön och fjällen i bakgrunden, ja finare kan nog inte en klubb ligga. Och klubbstugan var ju sååå söt, en liten kåta som var hur perfekt som helst, var ju bara tvungen att knäppa kort på den.

Hampus och Fellow passade på att ha en liten agilityuppvisning och vår gammelman som hade fjällvandrat i tre dagar var hur pigg och galen som helst. Han är som en unghund och det är så härligt! Dominus fick också träna lite så vi fick testa lite andra hinder och han var jätteduktig och kunde faktiskt koncentrera sig riktigt bra fast det var så många hundar i farten.

Vi blev även bjudna på korv och fika innan vi motvilligt styrde bilen hem mot Bollnäs igen.

Längtar redan till nästa gång vi styr bilen mot Funäs/Hamra/Fjällnäs....