måndag 10 september 2012

Dag 1, fredag 7/9

Förmiddagsturen gick naturligtvis runt Anderssjöåfallet.

Turen utgick precis utanför vår stuga och var ca 5 km lång.

Vi följde Anderssjöån uppströms mot vattenfallet och gick de ca 300 trappstegen uppför. Det var häftigt att vara så nära forsande vattenmassor och känna vattnets kraft på så nära håll. Pär och Hampus vågade sig även ut på stenarna och sotd nästan mitt i fallet.

Lite längre upp lugnade sig forsen och det blev lite flackare, men sen återstod några fler trappor och utsikten var magisk.

Vi gick lite på en spångad myrmark och sen kom vi upp till en elegant skidbro som sträckte sig över Anderssjöån.

Vi fortsatte vandringen längs ett skidspår och efter ett tag kom vi fram till en helt underbar plats där två kortare broar ledde över ån. Vi stannade på en ö mitt i ån och fikade, alltså detta måste vara en av de vackraste platserna på jorden, här ville man bara stanna tiden.

Nova mitt i grillplatsen....

När vi till slut kunde slita oss så vandrade vi vidare i blandad terräng och kom bla ut på en grusväg där man tydligt såg snön på fjälltopparna runt omkring.

Efter ett tag var vi åter nere vid stugan där vi åt lunch.

Vädret under turen varierade mellan sol, regn, snöblandat regn och åter sol!

1. Härligt ni har det, fint i fjällen på hösten!
    Vi/ Stefan & jag har ofta varit vid Andersåfallet, då *TuppBengt* hade en stuga som vi fick låna som låg alldeles vid fallet, i Fjällnäs. Ha de så gott!
    Mvh Mija

1. Ja, Mija vi hade det jättebra. Det är samma stuga som Bengt hade, nu är det Thomas som har tagit över den. Jättebra stuga som låg helt perfekt så den kommer vi fara till flera gånger. Har redan bokat in vintersemester där.