tisdag 28 augusti 2012

Amiga till VM!!!

Tjohooo vad kul, Jocke och Amiga blev uttagna att representera Sverige individuellt på VM i Tjeckien i oktober, såååååå himla kul!!! GRATTIS!!!! Givetvis firade vi dom här hemma med lite prinsesstårta och kanelbulle.

 
Nu är det hårdträning som gäller, jag har lagt upp ett ganska tufft program för den krulliga lilla damen som ska trappas ner strax innan VM och så hoppas vi då att hon är i sitt livs form. Det blir även en del tävlingar innan och där ska fokus ligga på att testa vissa saker samt att hitta den rätta känslan, inget resultattänk utan bara testa och se vart gränserna går, tror det kan vara både nyttigt och kul. I helgen tävlade de i Hofors och där testades bla en jacko på en kort tunnel och det funkade inte..., Amiga har svårt med det på tunnlar och frågan är om det ska tränas mer eller om man helt enkelt ska göra på ett annat sätt, ja, kul att klura lite. Filur fick en sm-pinne i hopp och Amiga vann en hopp i Hofors. Jocke körde även Annika Dahls Takida på söndagen och gisses vad den hunden går. Agilityloppet var så man fick gåshud, Jocke och Takida passade varandra som handen i handsken och det gick så bra så de vann klassen. Hopploppet var också supersnyggt men tyvärr en rivning annars hade det blivit vinst där också. Kan inte annat än att säga att Annika har lagt ner ett kanonjobb på en superbra hund, ska bli kul och se hur långt de kan komma om de bara får vara friska och krya och komma ut på lite mer tävlingar, Annika och Takida är helt klart ett ekipage i världsklass!
 
Det har även spårats en del viltspår och i torsdags hade vi the Secret träff i vår stuga. Så mysigt att sitta och prata och fika till skenet av levande ljus och sprakande brasa. Tack tjejjer för en mysig kväll!
 
Det finns otroligt mycket lingon vid vår stuga och en dag tog jag dagishundarna och åkte dit. Medans de sprang och busade samt badade så plockade jag lite lingon. På bara några minuter hade jag fyllt en står skål, så på kvällen blev det till att koka lingonsylt. Passade även på att göra svartvinbärs gelé så nu har vi ett tag.
 
 
 
I torsdags hände det även en tråkig sak. Jag går ju ut varje vardag med en gammal farbrors hundar. Han har två stycken malle tikar och de har varit väldigt aktiva inom brukset. Han har även haft en hane förut som bla har vunnit rapport SM och stått på pallen flera gånger. Men nu har han bara två tikar kvar varav den äldsta är snart 15 år. Men hon hänger med på promenaderna om än dock lite stel men pigg och glad. Men så i torsdags bara stannade hon och fick liksom andnöd, jag förstod på en gång att det var illa. Tog upp henne och bar henne till bilen och som tur var hade jag bara hunnit gått ca en halv kilomenter men det var nog tungt ändå. Eftersom jag anade att det var slutet för denna fina hund hämtade jag upp ägaren på vägen till veterinären. Det är tur det finns telefoner för medans jag körde hann jag både ringa ägaren så han kunde stå klar utanför sitt hus och bara hoppa in (eller hoppa in och hoppa in, inte riktigt så lätt kanske med en nästan blind farbror som är väldigt vinglig men ändå) samt ringa till veterinären och förvarna att vi kom. Nikki var väldigt dålig och det fanns bara en utväg och det var att låta henne somna in. Jag är ändå så glad att jag hämtade upp ägaren så han fick besluta själv och ta farväl av denna fina hund. Vi satt och pratade i bilen hem om allt de har varit med om. Otroligt vad många härliga minnen det finns under alla dessa år och vilka upplevelser man får vara med om med sina hundar och vad många nya vänner man får i hela landet. Ja, vi hade en fin stund i all sorg och det kändes väldigt skönt att han har en underbar hund kvar så det inte blev helt tomt där hemma. Dagen efter när jag kom och skulle hämta Ozelotte för en promenad så hade hon som aldrig brukar sova i sängen sovit i husses säng hela natten, tätt, tätt intill, sötis!
 
Ja, livet har sin gång så ta hand om era nära och kära!!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar